שיפור הזיכרון בגיל השלישי

unnamed

אחד הקשיים שבני הגיל השלישי צריכים להתמודד איתם הוא נושא הזיכרון. זאת בנוסף לקשיים הנוספים ובניהם קשיים פיזים, קשיים חברתיים ועוד. חשוב לזכור כי הגיל המבוגר אינו גזרה ויש מה לעשות על מנת לשפר את הזיכרון וכן לשפר את החיים באופן כללי.

היכולת שלנו לקלוט מידע שאנו מקבלים, לעבד את אותו מידע וכן להשתמש בו בעת הצורך נחשבת ליכולת חשובה מאד השומרת על צלילות ושפיות. זו בעצם הסיבה המרכזית שממנה בני גיל השלישי חוששים ונכנסים ללחץ נפשי כאשר תופעות של איבוד זיכרון מתחילות לצוץ.

חיי שגרה – בבית, בבית אבות או דיור מוגן

חיי שגרה החוזרים על עצמם בכל יום יכולים לגרום לדיכאון ושעמום אצל בני הגיל השלישי. תופעות אלו בקלות יכולות לגרום לאיבוד זיכרון ולכן לא משנה היכן מבלים את רוב שעות היום בבית אבות, בבית או בדיור מוגן חשוב לנסות לחדש כמה שיותר ולשבור את השגרה בה חיים. מומלץ לעשות כל יום משהו חדש, לאמץ תחביבים חדשים, לקרוא ספרים או כל דבר התורם לשגרה היום יומית להשבר. כאשר מחדשים תחביבים ושומרים על אורח חיים, בו השגרה לא קבועה המוח במצב של "עבודה", המוח כל הזמן פועל וכך הוא מתחזק. כאשר המוח עובד הוא משפר את היכולות שלו וכך מצמצמים את האפשרות לאיבוד זיכרון.

הקשר בין תרופות לאיבוד זיכרון

הגיל השלישי ידוע בעובדה שמרבית האוכלוסייה שבו צורכת תרופות רבות. בדקו את התרופות שאתם צורכים ותופתעו לגלות שיש הרבה תרופות שגורמות לאיבוד זיכרון. במקרה בו צורכים תרופה חדשה ומתחילים להרגיש איבוד זיכרון או שכחה חשוב לפנות לרופא המטפל ולידע אותו בכך, יתכן שתצטרכו להחליף תרופה, לקחת תחליף או להוריד במינון.

מה לעשות על מנת לצמצם איבוד זיכרון בגיל השלישי?

ישנם הרבה דברים שעוזרים לשיפור הזיכרון שכל אחד יכול לעשות ללא קשר לגיל שלו. להלן מספר פעולות פשוטות:

  • עשו ספורט ופעילות אירובית – מחקרים רבים מוכיחים שפעילות גופנית מצמצמת או מעכבת פגיעה קוגנטיבית. היום ניתן לבצע פעולה גופנית כמעט בכל מקום ללא קשר לאזור המגורים. בתי אבות, ובתי דיור מוגן רבים מכירים בחשיבות של פעילות גופנית בגיל השלישי ולכן מעודדים ספורט וכושר.
    אם יש מגבלה פיזית לעשות פעילות גופנית מומלץ להתאים את הפעילות למוגבלות שלכם כך למשל ניתן לעשות שיחה, תנועות גוף, להיעזר במאמן אישי וכדומה.
  • קראו ספרים – זה ידוע שקריאה של ספרים תורמת למוח ומעשירה את הדמיון. יתכן ותופתעו לשמוע, היא גם תורמת לשיפור הזיכרון. על מנת שקריאת ספרים באמת תעזור לשיפור הזיכון מומלץ לקרוא לעומק ואפילו מומלץ לקרוא את אותו ספר פעמיים.
  • פניה לאיש מקצוע – זה לא בושה לפנות לאיש מקצוע, רופא או מטפל היכול לעזור לכם לאתר את שורש הבעיה כאשר מדובר בפגיעה בזיכרון. בתי חולים, טפולים אלטרנטיבים, מרפאות פרטיות וכדומה עוסקים בתחום זה, חוקרים אותו ומצליחים להביא פתרונות לאנשים רבים הנאבקים בבעיה זו.

לסיכום – פגיעה בזיכרון יכולה להגיע בכל גיל אך אין ספק שהאוכלוסייה בסיכון הם בני הגיל השלישי. הכי חשוב לזכור כי גילוי מוקדם של הבעיה בוודאות מגדיל את הסיכויים למצוא פתרון. בני הגיל השלישי הם ההורים של כולנו וחשוב לעזור, לתמוך ולנסות להיות שם בשבילהם.

0 Comments

Leave a comment